Pro budoucí maminky je důležitý jód. Kde ho najdete?

Doplňky výživy rozpustné ve vodě či minerální vody se sníženým obsahem sodíku, ale zvýšeným množstvím kalcia a také jódu mohou pomoci maminkám pokrýt potřebu vitamínů a minerálů, které během těhotenství potřebují ve zvýšeném množství.

Jód by neměl v našem těle chybět. Ačkoli jeho absence se dotýká každého jedince, výrazněji zasahuje budoucí maminky a jejich plod.

Těhotné a kojící ženy by měly dbát na dvojnásobně vyšší přísun jódu oproti ostatní populací. U nenarozených dětí může totiž absence jódu vést k poruchám růstu či psychiky (poškození inteligenčního vývoje dítěte).

Podle endokrinologa Václava Zamrazila může i mírný nedostatek soli v raném vývoji plodu později způsobit nižší inteligenci a IQ takového člověka se nezvratně sníží o sedm až patnáct bodů.

Zatímco zdravému člověku stačí příjímat 150 mikrogramů jódu denně, těhotné a kojící ženy potřebují minimálně 200 až 250 mikrogramů. Od 12. týdne těhotenství potřebuje nenarozené dítě jód pro vlastní štítnou žlázu. Budoucí maminky by tedy měli jíst potraviny bohaté na jód – mléko, mléčné výrobky či ryby. Jód se zčásti nachází také v pitné vodě. Je však dobré vědět, že výskyt jódu v potravinách se odvíjí od toho, kolik jódu se nachází v půdě země.

Nejvíce ho mají přímořské země, dokud například na Slovensku se hodně jódu v půdě nenachází. I proto je nutné doplňovat jód do těla i jinak, než jen tradičními potravinami. Zejména zmíněné maminky si mohou pomáhat doplňky výživy či například regulovaným popíjením minerálních vod s vyšším obsahem jódu.

Víte, které potraviny obsahují nejvíce jódu?

Mořské ryby  – losos, tuňák, treska, filé, makrela, sardinky – tyto ryby bychom měli jíst minimálně dvakrát týdně. Záleží však, zda ryba pochází z volného lovu nebo z umělých chovů, o jaký druh ryby jde az jakých vod pochází. V mražených rybách je jód v zanedbatelném množství. Nejvíce ho obsahují čerstvé mořské ryby. Grilováním potraviny ztrácejí velkou část jódu!

Sůl s jódem  – ochucovat jídla bychom měli se solí, která je obohacena jódem. Samozřejmě, pro obsah sodíku musíme být se solením opatrní a dětem do jednoho roku pokrmy nesolíme vůbec.

Minerální (a jódové) vody  – na trhu jsou minerální vody se zvýšeným obsahem jódu, které jsou ideální zejména pro zmíněnou skupinu budoucích maminek, ale také pro pacienty, kteří řeší problém s nedostatkem jódu v organismu. Dostupná je například Vincentka.

Ovoce, zelenina a bylinky  – jód najdete v česneku, cibuli, bazalce, višních, malinách, citronech, rybízu nebo rajčatech. Vysoký obsah jódu mají i borůvky, paprika či kedluben.

Polotovary s přídavkem jódu  – pro děti existují výrobky obohacené jódem – např. dětské ovocné výživy. Jód zvykne být přidáván do kojeneckého náhradního mléka pro děti které nemohou být kojeny.

Doplňky výživy  – například Jodisol je přípravek, který se přidává do vody, stolních vod a zvyšuje obsah jódu v potravě.

Další články