Káva a její vliv na zdraví

Někteří lidé se bez kávy neprobudí, jiní nemohou během dne fungovat a další prostě milují její chuť. Káva je skutečný fenomén, lidské potěšení i způsob, jak během náročného dne znovu pocítit příval energie. Obsahuje kofein, to všichni víme, ale víme přesně, jaký vliv má káva na naše zdraví? Kolik kávy můžeme denně vypít, aniž by nám uškodila? A co přesně s námi ten záhadný kofein dělá? Je káva skutečně drogou, na které můžeme být závislí? Dejte si šálek své oblíbené kávy, pohodlně se usaďte a odhalte s námi všechna tajemství vlivu kávy na lidské zdraví.

Účinky kofeinu

Abychom pochopili, co se děje v našem těle po vypití šálku kávového nápoje, měli bychom nejprve vědět něco o kofeinu. Tento alkaloid je známý především pro svou schopnost stimulovat lidský nervový systém a srdeční činnost. Díky tomu se stal nejrozšířenějším stimulantem na světě a lidé ho hojně využívají k potlačení únavy a probuzení bdělosti. Tvrzení, že káva dodává energii, je tedy nepravdivé. Kofein obsažený v kávě pouze stimuluje nervový systém a my se cítíme jakoby plní energie.

Je kofein zdravý?

Ve společnosti panuje mnoho mýtů o škodlivosti kofeinu a stále více lidí přesvědčuje ostatní, že pití kávy je škodlivé. Studie však tvrzení o negativních účincích pití kávy nepotvrdily. Naopak bylo potvrzeno, že lidé, kteří pijí kávu, jsou méně ohroženi Parkinsonovou chorobou než ti, kteří si tento nápoj vůbec nedopřávají. Kofein má pozitivní vliv i na diabetes 2. typu.

Částečně se mu přisuzuje i to, že může být prevencí Alzheimerovy choroby. I když jsou tyto informace pro milovníky hlubokého L jistě potěšující, je třeba také zdůraznit, že všechny tyto pozitivní vlivy platí pouze tehdy, pokud to s kávou nepřeháníme. Kávu byste měli pít s mírou a nepřekračovat doporučenou denní dávku kofeinu. Mnoho lidí obviňuje kofein ze zvyšování rizika kardiovaskulárních onemocnění. Vědci však toto obvinění nepodporují.

Bylo prokázáno, že pokud pijeme kávu v přiměřeném množství a jsme zdraví, nemá pití kávy negativní vliv na riziko srdečních problémů nebo vysokého krevního tlaku. Kolik šálků kávy si můžeme dát a jaká je doporučená denní dávka kofeinu? Odborníci doporučují vypít maximálně pět šálků kávy denně a denní dávka kofeinu by neměla překročit 400 mg.

Obsah kofeinu v kávě

Člověk by si myslel, že množství kofeinu, které denně dodáváme do těla pitím kávy, je nejvíce ovlivněno počtem vypitých šálků. Do jisté míry je to pravda, ale na celkové množství kofeinu má největší vliv způsob přípravy kávy a její druh. Velmi důležité je také mletí kávy. Obecně platí, že čím jemněji jsou kávová zrna namleta, tím více kofeinu v šálku vašeho oblíbeného nápoje najdete.

Velmi důležitá je také doba louhování, proto je nejvíce kofeinu v kávě připravené v konvici a ve filtrované kávě, např. pomocí dripperu Hario V60. Při porovnání většího espressa lungo a malého, chuťově výrazného ristretta je v espressu lungo překvapivě více kofeinu, protože káva se při přípravě extrahuje pomaleji.

Pokud se zaměříme na druh kávy, pak Robusta, která se vyskytuje v levnějších kávových směsích a také v instantních kávách, obsahuje více kofeinu než kvalitní káva Arabica. Pro lepší představu: šálek filtrované kávy Robusta obsahuje 140 až 200 mg kofeinu a šálek filtrované kávy Arabica pouze 80 až 130 mg. Obsah kofeinu v rozpustné kávě je pak asi 90 mg, v Ristrettu najdete asi 75 mg a po vypití espressa lungo dodáte tělu asi 150 mg kofeinu.

Za zmínku stojí také cibetková káva, kterou byste měli rozhodně vyzkoušet.

Závislost na kofeinu

Přestože je kofein považován za drogu, protože si na něm můžete vypěstovat závislost, dbejte na to, abyste se závislosti nedopustili. Pokud pijete kávu denně a váš denní příjem kofeinu je vyšší než 100 mg, pak jste pravděpodobně na kofeinu již závislí. Nejste to však jen vy, ale i značná část moderní společnosti, která přiznává, že bez ranní kávy nemůže fungovat. Pokud přestanete pít kávu náhle, můžete pocítit mírné abstinenční příznaky v podobě únavy, bolestí hlavy a dokonce i mírné deprese. Ty však velmi brzy ustanou, obvykle během pár dní.

Kávě holdují zejména manažeři a lidé, kteří mají náročnější povolání. Třeba takový svatební fotograf si dopřává kávu poměrně pravidelně.

Kofein v těhotenství

Čekáte miminko, milujete kávu a všichni vás straší, že káva v těhotenství je naprosté tabu? Nevěšte hlavu. Konzumace kávy v přiměřeném množství (do 150 mg denně) neškodí nastávající mamince ani dítěti, to je závěr vědeckých studií. Kávu si tedy v těhotenství klidně dopřejte, ale zjistěte si, kolik miligramů kofeinu obsahuje šálek kávy, který jste zvyklá pít. Případně můžete pít jen jeden šálek kávy s kofeinem denně a ostatní šálky pít bez kofeinu. Nezapomínejte, že kofein není obsažen pouze v kávě, ale také v kolových nápojích nebo také v hořké čokoládě.

Zdravá káva

Chcete, aby vaše káva byla tou nejzdravější variantou? Stačí, když budete dodržovat to, co platí i při jídle. Čerstvé potraviny jsou vždy nejzdravější. Naopak polotovary plné konzervantů, barviv a dalších zbytečně přidaných látek patří mezi potraviny, které vám lékař nedoporučí. Stejné je to s kávou. Nekupujte instantní kávu, předemletou kávu nebo kávu v kapslích, ale dopřejte si zrnkovou kávu, kterou si sami doma namelete. Pak si připravte šálek lahodné kávy pomocí kvalitního kávovaru, buď plně automatického, který má zabudovaný mlýnek, nebo pákového. Je to stejně jako s alkoholem. Někdo má rád suché rumy a někdo zase hodluje třeba rumu Don Papa.

Další články